Taakan kantaja

Olen kokenut tunteen kummallisen
kun vierellä toisen ihmisen
saan taipaletta taivaltaa
yhdessä tehdä ja palvella
Vaan jotain on piilossa tiedän sen
ja joskus hiukan, kuin raolleen
jättää oven tuo ystävä
mutta matka perille sydämeen on kuin pitkä käytävä

Silti haluaisin mä sisään kurkistaa
koska näen, on siellä hohtavaa
jotain niin ihmeen kaunista
Oi! Se on kuin kultaa, timantteja!

Mutta kurkistaa mun vain annetaan
sitten ovi sydämen syvyyden hiljaa kiinni painetaan
Tuo painallus toistuva ja pieni on kuin isku vasten kasvoja
enkä saa ovea kunnolla koskaan aukaistua
On ovenkahva liukas kuin märkä saippua
ja vaikka hädän näen, en voi oven takaa paljonkaan apua tarjota

Itsesyytös on vahva, petos kavala
ja se alkaa minunkin sieluuni vakaasti tunkeutua
yritän katkeruutta vastaan kovasti taistella
mutta voi miten lähellä onkaan se jo voittoa

Mietin miksi kelpaamaton olin ja kait kyvytönkin niin
ettet sä luottanut muhun, aikeisiin hyväntahtoisiin?
Minä itsesyytöksissä usein kieriskelin
kunnes tajusin että olen sidottuna kohta pahan pauloihin
Väsyin taistelemaan eniten kanssa itseni
Ja liian heikko olin, lopulta luovutin
En jaksanut enää koputtaa, ovea aukaista yrittää
Vaikka tahto ja tarkoitus oli hyvä: kantaa ystävää

Olisin oikeasti halunnut kanssasi syvemmin vaeltaa
jakaa surut ja ilot pienetkin, maailmaa parantaa
Aivan kuin särkynyt sä oisit kohdasta jostakin
Anteeksi pyydän, ja sä annathan, jos minäkin sua satutin
Ei täydellinen meistä ole kukaan ihminen
Kovin likainen monesti on astia valon taivaallisen
Vaikea ja liukas on vaellus korpitien maallisen,
mutta toinen toistaan tukien on helpompaa kulkeminen
Sinä sanoisit varmaankin mulle, ettet tahtonut kuormittaa
mutta minä olisin halunnut olla sinun taakkasi kantaja


Me ihmiset voimme vain yrittää olla toistemme taakkojen kantajia. Välillä onnistumme siinä hyvin, välillä emme osaa toimia lainkaan niin kuin pitäisi. Ei lakata kuitenkaan yrittämästä, sillä yhtä kuin jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, on myös jaettu taakka paljon keveämpi kantaa! Onneksi on kuitenkin yksi taakankantaja, joka teki täydellisen työn - Jeesus Jumalan Poika. Hän kuoli ristillä kantaen meidän kaikkien taakat. Tänään Pitkäperjantaina olen jälleen muistellut tuota tapahtumaa, Jeesuksen naulitsemista häpeäpaaluun, ristiin. Olen iloinnut siitä, että Hän kuoli vapauttaen minut taakoistani antaen samalla minulle ikuisen elämän. 

Kommentit

Suositut tekstit